Showroom, näyttely- ja koulutustilat
Showroom on myyntiympäristö ja sen kaikki toiminta on kytköksissä myyntiin ja myynnin edistämiseen. Näyttelytila on myös luonnollinen paikka vahvistaa yrityksen ja tuotteen brändiä. Kun messut ja live-tapahtumat ovat tauolla, on yrityksen omissa tiloissa oleva showroom tai näyttelytila entistä tärkeämpi paikka kohdata asiakas ja esitellä tuotteita sekä niiden ominaisuuksia.
Hyvin suunniteltu showroom auttaa erottumaan kilpailijoista ja luo elämyksiä. Brändinmukainen tila myös vahvistaa yrityksen ja tuotteen uskottavuutta asiakkaan silmissä. Olemme toteuttaneet tuhansia messu- ja näyttelytiloja, ja meillä on vahva näkemys siitä, miten tuotteet saadaan nousemaan esiin myyvästi ja miten brändejä viestitään tilasuunnittelun keinoin – myös tiedostamattomalla tasolla.
Elämyksellinen showroom-kokemus
Elämyksellisyys jättää käyttäjälle vahvemman muistijäljen kohtaamisesta, ja muistijälki voi olla ratkaisevaa tuotteen tai toimittajan valinnassa. Uusi tekniikka luo hurjasti mahdollisuuksia entistä informatiivisempaan ja elämyksellisempään showroom-kokemukseen. Tekniikka, virtuaalitoteutukset ja lisätty todellisuus avaavat loputtomasti mahdollisuuksia, mutta niiden käyttämisen tulee olla tarkoituksenmukaista. Pääpaino onkin kasvokkain kohtaamisessa ja mahdollisuudessa kokea tuote tai palvelu aidossa ympäristössä.
Tuotteiden esillepanon lisäksi suunnittelemme toimivan valaistuksen sekä valitsemme yhteensopivat kalusteet, tekstiilit ja pintamateriaalit. Tilan toiminnallisuus on meille tärkeää. Asiakaspolku suunnitellaan yhdessä tilassa työskentelevien kanssa, jolloin tila tukee myyntityötä parhaalla mahdollisella tavalla.
Showroom palvelee usein myös asiakastilaisuuksien ja pienten tapahtumien areenana. Mielestämme näyttelytilan tulee olla myös helposti muunneltava, jotta sama tila palvelee mahdollisimman monia käyttötarpeita.
Virtuaaliset showroomit myynnin tukena
Miten tukea myyntityötä, kun asiakaskäynnit eivät ole mahdollisia? Ja miten pystyt esittelemään tuotteen ominaisuuksia kattavasti ilman fyysistä kontaktia? Oiva ratkaisu on virtuaalinen näyttelytila!
Virtuaalinen showroom pohjautuu 360 asteen mallinnustekniikalla tuotettuihin kuviin, joiden avulla kävijä kokee ja liikkuu virtuaalisessa tilassa kuten todellisessa tilassa. Virtuaalilasit parantavat kokemusta, mutta virtuaalinen tila toimii loistavasti myös tietokoneen, padin tai kännykän ruudulta. Virtuaalisessa näyttelytilassa käyttäjä saa tietoa tuotteista ja palveluista tilaan lisättyjen ns. hotspot-pisteiden avulla. Hotspot-pisteitä valitsemalla avautuu tietoa: tuotekortti, 3D-malli, chat myyjälle tai vaikkapa esittelyvideo… Vaihtoehtoja on valtavasti, ja vaihtelevilla sisällöllä käyttäjän mielenkiinto pysyy yllä pidempään.
Virtuaalisen showroomin suunnittelu
Virtuaalinen showroom voidaan suunnitella alusta asti ja toteuttaa 3D-mallina. Mallinnuksen etu on todellisuudesta irrottautuminen: voimme luoda jotain täysin uutta, kun fysiikan lait eivät rajoita ideointia. Toki suunnitelma voidaan tehdä myös niin, että se on mahdollista toteuttaa myöhemmin todelliseen tilaan tai vain päivittää nykyistä tilaa 3D-maailmassa. Jo olemassa olevakin tila saadaan muutettua virtuaaliseksi 360 astetta – videotekniikan avulla, jolloin virtuaalitila ja todellinen tila ovat täysin yhteneviä.
Virtuaalinen showroom toimii hyvin myös virtuaalimessujen osastona ja lisää syvyyttä messuesiintymiseenne.
Koulutustilat
Jotkin tuotteet ja palvelut vaativat käyttäjä- tai asennuskoulutusta. Osaamisemme avulla voimme luoda tilat, jotka tukevat oppimisprosessia. Toimiva koulutustila auttaa oppimaan ja on paikka, joka vahvistaa yritysilmettä ja tuotteen brändiä sekä käyttäjien suhdetta tuotteeseen. Siksi siihen kannattaa myös panostaa. Inspiroivat tilat auttavat oppimaan, muistamaan opitun ja sitouttamaan käyttäjän tuotteeseen.
Koulutustila voi olla myös virtuaalinen. Virtuaalitiloissa pelillisessä ympäristössä avatar-hahmonne voivat kohdata turvallisesti ja live-keskustelun ohella voi esittää video- ja Powerpoint-esityksiä aivan kuten kasvokkain kohdatessa. Virtuaaliset neuvottelu- ja esittelytilat eivät vaadi lisäosia tai ohjelmia, niihin pääsy onnistuu helposti nettiselaimen kautta. 3D-ympäristöjä voidaan rakentaa olemassa olevasta huonekirjastosta tai niitä voidaan räätälöidä täysin yrityksenne tarpeisiin sopiviksi. Nämä toimivat erinomaisesti myös yritysjuhlan alustana, koska tiloissa on helppo liikkua, verkostoitua ja pitää hauska yhdessä.
Asiakkaamme kertovat
Olemme tyytyväisinä käyttäneet jo vuosia Fair Factorya meidän messuosastomme suunnittelijana sekä rakentajana.
He myös toteuttivat Skaalan ensimmäisen Show Roomin ja jatkoa seuraa…
Antti Hautapakka, Myynti- ja Markkinointijohtaja, Skaala IFN Oy
Olemme Nooassa äärettömän kiitollisia että hoiditte meidän tilamuutosprojektin. Palvelitte meitä nopeasti, ratkaisukeskeisesti, tehokkaasti ja asiantuntevasti. Uusien tilojen suunnittelu ja toteutus oli kanssanne myös äärettömän hauskaa! Olemme jopa vähän epäuskoisia kun homma valmistui korkealla laadulla ja etuajassa.”
Reetta Tuomala, Nooa Säästöpankki
Kaunis kiitos, että olette aina valmiita jakamaan teidän ammattitaitoa, osaamista ja ajatuksia! Paljon on yhdessä töitä tehty ja arvostamme suuresti sitä, että aina löytyy ratkaisut sekä uusia luovia ideoita toteutettavaksi!
Kati Rigopoulos, Sokos Hotels