Viisi vinkkiä ympäristöystävällisempiin messuihin ja tapahtumiin

400
Projektia vuodessa
3,8 M€
Liikevaihto vuonna 2022
2400 m2
Toimisto- ja tuotantotilaa

Tänä päivänä yritykset ja kuluttajat kiinnittävät huomiota yhä enemmän valintojensa ympäristöystävällisyyteen ja vastuullisuuteen, joten miksi messut ja tapahtumat olisivat poikkeus?

Miten messu- ja tapahtuma-ala ylipäätään voi ottaa tällaisia asioita huomioon, kun ala perinteisesti yhdistetään pahimmanlaatuiseen kertakäyttökulttuuriin? Paremmat ratkaisut eivät nykyään tarkoita automaattisesti niitä kaikkein kalleimpia, jolloin ympäristöystävällisyys ja messutkaan eivät ole enää mahdoton yhtälö! Keräsimme muutaman konkreettisen vinkin, joiden avulla voit tehdä vastuullisempia valintoja:

1.   Materiaalien valinta ja kierrätettävyys

Onko kaikki aina pakko tehdä muovista ja heittää tapahtuman jälkeen roskiin? No ei ole! Suurkuvatulosteisiin on nykyään vaihtoehtona kierrätettäviä aaltopahvimaisia kevytlevyjä tai muovinkierrätykseen soveltuvia pvc-vapaita tuotteita. Seinät voidaan rakentaa puisista elementeistä, joiden pinta hiotaan ja väri vaihdetaan aina tarpeen tullen. Tekstit ja kuvat saadaan seinien pintaan tarroilla, ja siten tapahtuman jälkeen jätteen määrä on minimaalinen. Lattiaakaan ei ole enää pakko tehdä kertakäyttöisestä messumatosta, vaan esimerkiksi laminaatti- tai vinyylilankkulattia voidaan koota ja purkaa lukemattomia kertoja uudelleen.

2.   Konseptointi

Mitäpä jos laaditaan teille suunnitelma ja visuaalinen ilme, jonka mukaan toteutetaan useampi tapahtuma tai messut? Pyörää ei tarvitse keksiä jokaiseen tapahtumaan uudestaan, vaan jo suunnitteluvaiheessa otetaan muokattavuus huomioon ja käytetään joustavasti eri kokoisiin toteutuksiin solahtavia kalusteita. Yksilöllisyyttä konseptiosastoihin saa mittatilauskalusteilla, jolloin saadaan pieneenkin tilaan sopivia monikäyttöisiä ratkaisuita. Koko messuosasto voidaan suunnitella ja rakentaa moduuleiksi, joista eri kokoisiin tiloihin valitaan kulloinkin sopivat palaset.

3.   Kestävä design ja laatu

Sanomattakin lienee selvää, että ajattomat ja tyylikkäät kalusteet sopivat monenlaiseen tilaan ja tilaisuuteen. Viimeistellyt ja laadukkaat rakenteet ovat käytössäkin kestäviä! Uudelleenbrändättävyys ei enää tarkoita kammottavia kolhiintuneita pömpeleitä, joiden etupintaan vaihdetaan logo tilaisuuden ja asiakkaan mukaan: esimerkiksi kaappien rungot voidaan uusiokäyttää ja pinnat voidaan muotoilla, maalata tai päällystää ihan miten vain! Pöytien kansia voidaan myös uusiokäyttää ja tarroittaa yhä uudelleen, lisätä led-valoja ja upottaa näyttöjä kylkiin tai kansiin – tapahtuman jälkeen osat puretaan ja ne saavat uuden elämän taas uudessa tapahtumassa.

4.   Tuotantoketjun lyhentäminen pienentää hiilijalanjälkeä

Kun suunnittelemme ja valmistamme itse suurimman osan rakenteista saman katon alla, vältytään paitsi pitkiltä alihankintaketjuilta, myös hermoja raastavan pitkiltä tuotantoprosesseilta. Kotimaisuus ja lähellä tuottaminen säästävät meidät pitkiltä kuljetusmatkoilta ja odottelulta. Mitä saumattomampi prosessi on suunnitteluvaiheesta toteutukseen, sitä helpommin lyhennämme projektiin käytettävää kokonaisaikaa ja parannamme joustavuutta. Koko homma ei suistu raiteiltaan pienistä muutoksistakaan, kun ”somebody else”:n sijaan nimetty henkilö on koko ajan tilanteen tasalla ja osaa vastata asiakkaan kysymyksiin!

5.  Ammattitaito ja vastuullisuus

Ite tein ja säästin? Kun suunnittelun ja toteutuksen jättää ammatti-ihmiselle, on myös lupa odottaa laatua. Miten se liittyy ympäristöystävällisyyteen? No, esimerkiksi messu- ja tapahtumarakenteille saadaan pidempi käyttöikä kun niitä käsitellään, kuljetetaan ja varastoidaan asianmukaisesti. Vältetään turhaa energiankulutusta, käytetään testatusti toimivia ja turvallisia materiaaleja, työkaluja ja työtapoja eikä tarvitse pelätä, hökötysten romahtamista h-hetkellä. Kun kerralla tehdään kunnolla, säästetään pitkällä aikavälillä varmasti rahaa. Suomalainen työ maksaa, mutta on myös vastuullisuutta käyttää turvallisissa ja terveellisissä olosuhteissa tuotettuja rakenteita ja palveluita. Valinta on sinun!

Jos aihe on yrityksessäsi ajankohtain, käy tutustumassa nettisivuillamme messujen ja tapahtumien suunnitteluun ja rakentamiseen! 🙂

Terveisin Tuulia Fair Factorylta

 

Tutustu muihin artikkeleihin

Katso kaikki artikkelit

FAIR FACTORY OY

Hitsaajankatu 4 A, 5. Krs
00810 Helsinki
Puh. +358 40 831 1111

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite: 003720858119
Operaattori: Maventa
Välittäjän Tunnus: 003721291126

Copyright © 2024 Fair Factory Oy