TERVETULOA FAIR FACTORYN UUDEN UUTUKAISEEN BLOGIIN!
Nettisivumme ovat kokeneet päivityksen, ja toivomme nyt uusien ja vanhojen asiakkaidemme löytävän tietoa meistä ja tarjoamistamme palveluista entistä paremmin. Jos lennähdit blogiin suoraan linkistä, käy kurkkaamassa uunituoreet sivut, ja kerro mielipiteesi vaikka tämän blogin kommenteissa tai yhteydenottolomakkeella.
Blogissa ei ole tarkoitus toistella nettisivujen sisältöä, vaan täällä keskitymme ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin, tapahtumiin ja
muihin hauskoihin juttuihin. Vaikuta itse käsiteltäviin aiheisiin ja vinkkaa, mikä on pinnalla juuri nyt, niin jutellaan siitä täällä
blogissa!
Tämän ensimmäisen blogitekstin ilmestyessä Kongressimessut ovat juuri käynnistymässä Helsingin Messukeskuksessa (3.-4.4.2019), ja me olemme messuilla näytteilleasettajana. Kun ilmoittautumisaika messuille tuli eteen, koko porukkamme pohdiskeli kilvan, kannattaako meidän lähteä juuri näille messuille, mitä siellä oikein tehtäisiin, onko jollain hyviä ideoita ja entäs sitten osasto: millainen ja mitä aktiviteetteja siellä pitäisi olla? Hetkinen, kuulostaako tutulta!?
HYVÄ MESSUTIIMI ON KAIKEN YDIN
Vaikka suunnittelemme ja rakennamme satoja(!!) messuja ja tapahtumia vuodessa, siitä on hieman aikaa, kun olimme itse
oman yrityksemme kanssa valokeilassa. Ja vaikka kuinka tottuneesti järjestämme asiakkaidemme tilaisuudet, on oma
osallistuminen aina jännittävää ja aivan samat kysymykset ja tunteet pyörivät päässä kuin kenellä tahansa messuille menijällä.
Siksi kannattaa uhrata tovi projektin aloitukselle: valitsimme messutiimin, jolla on sopivassa suhteessa päätäntävaltaa,
innokkuutta, kokemusta, näkemystä ja suunnitteluymmärrystä. Kun messuprojektissa on sitoutunut ja innokas tiimi, jossa
kenenkään ei tarvitse pelätä omien (huonojenkaan) ajatusten julkituomista, on otettu ensimmäinen askel kohti onnistumista.
SUUNNITTELE JA ASETA TAVOITE − MUUTEN OSALLISTUMINEN ON TURHAA!
Vastavalitussa työryhmässämme ryhdyttiin seuraavaksi miettimään perimmäisiä messukysymyksiä:
- Miksi olemme menossa messuille?
- Mitä uutta voimme tarjota?
- Mikä on tavoitteemme?
Tässä saattaa monella olla klassinen kompastumisen paikka: ”koska ollaan aina ennenkin osallistuttu” ei ole kovin vedenpitävä
syy osallistua messuille. Jos mennään samalla idealla, samalla osastolla, samalla markkinointimateriaalilla, samoilla ihmisillä ja
messuvaatteilla kuin aina ennenkin, myös tuloksena on sitä, mitä aina ennenkin.
Kaverit: tässä yritetään luoda elämystä kävijöille, ja toisaalta osallistujayritys lienee kiinnostunut myös sijoittamansa pääoman
tuottoasteesta! Pelkkä lattiapinta-ala messuilla maksaa tuhansia euroja, siihen päälle tyylikäs osasto, markkinointimateriaalien
tuotanto ja messuilla työskentelevien henkilöiden työaika, joka on pois ”oikeasta, tuottavammasta” työajasta. Kannattaako siis
messuille lähteä ainoastaan patsastelemaan ja tuhlailemaan yrityksen varoja? Yhtä hyvin voisi tuikata tuleen muutama
kymmenen tuhatta euroa, ja säästää aikaa ja vaivaa.
HYÖDYNNÄ MESSUJEN TARJOAMA POTENTIAALi
Mitä jos esitetään kysymys hiukan eri tavalla: missä muualla kuin oman toimialan messuilla voi muutaman päivän aikana
tavata niin suuren määrän asiakkaita, nykyisiä tai tulevia, henkilökohtaisesti? Onko varaa olla pois tapahtumasta, jossa
asiakkaat suorastaan kävelevät syliisi?
Messuilla voi mm. rakentaa mielikuvaa yrityksestä tai brändistä, myydä, markkinoida, testata tuotteita, esitellä kerralla koko
tuotekattaus, nähdä kilpailijat, nähdä kilpailijoiden tuotteet ja testata niitä, saada palautetta, luoda hyvää fiilistä, tuottaa
elämyksiä ja ennen kaikkea erottua muista. Kaiken tämän mahdollistavat hyvä idea, kohderyhmän tunteminen, tarkkaan
mietitty ja tavoitteiden saavuttamista tukeva messuosasto, mutta ennen kaikkea messuosastolla työskentelevät henkilöt.
Iloiset, asiantuntevat, kuuntelevat, ystävälliset työntekijät kohtaavat asiakkaan messuilla ja pystyvät hetkessä luomaan
henkilökohtaisen kontaktin toiseen ihmiseen.
Paras lopputulos saavutetaan, kun kaikilla messuosastolla työskentelevillä ihmisillä on selkeä tavoite, he tietävät, mitä he ovat
osastolla tekemässä, myyntipuhe on etukäteen valmisteltu, ja he ovat itse motivoituneita ja innostuneita.
Omista suunnitelmistamme vaikenemme vielä tässä vaiheessa kuin muuri, mutta jos tulet tapaamaan meitä
Kongressimessujen osastolla 163, niin näet, miten me olemme messuyhtälön ratkaisseet!
Ai niin, onhan meillä tietenkin myös messuihin liittyvä kampanja käynnissä, ja sitä ei kannata ohittaa: kysy meiltä tarjous seuraavan vuoden sisällä suunnitteilla olevaan yrityksesi tapahtumaan tai messuosastoon ja saat itsellesi ihanan pehmoisen tähtihuovan kiitokseksi! Kampanja on voimassa 3.-19.4.2019 koodilla KONGRESSI – nappaa asiantuntijaamme hihasta messuilla, laita sähköpostia, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella tai puhelimitse, ja sovitaan tapaaminen!
Kevätterkuin
Tuulia Fair Factorylta